News
Voedingscentrum:
Groente en fruit gezond, ook voor
rokers
Het dagelijks eten van twee ons groente en twee keer fruit is gezond. Het beschermt vooral tegen hart- en vaatziekten, verhoogde bloeddruk en overgewicht, ook bij rokers. Ook beschermen
groente en fruit waarschijnlijk tegen sommige vormen van kanker. Dat blijkt eens te meer uit een groot Europees onderzoek waarbij ook het RIVM betrokken is. Mensen die veel groente en fruit eten,
hebben minder kans op het krijgen van dikkedarmkanker. Roken doet dit effect overigens teniet. Rokers die groente en fruit eten hebben zelfs een wat grotere kans op het ontwikkelen van
dikkedarmkanker. Toch zijn de voordelen van groente en fruit voor rokers nog altijd veel groter.
Dagelijks twee ons groente, twee keer fruit. Het Voedingscentrum-advies blijft overeind voor iedereen, dus ook voor rokers. Het RIVM heeft in het kader van een grote Europese studie
gevonden dat rokers die groente én fruit eten een hogere kans hebben op dikkedarmkanker dan rokers die geen groente en fruit eten. Maar daarbij zijn er ook voor rokers talloze voordelen van het
eten van groente en fruit: het kan hart- en vaatziekten helpen voorkomen, het verlaagt de bloeddruk en dankzij de vezels en de weinige calorieën helpen groente en fruit je op gewicht te blijven.
Stoppen met roken is uiteraard nog beter voor je gezondheid.
Dikkedarmkanker
Voor niet-rokers werd er een enorm positief effect gevonden van het eten van groente en fruit op de kans op dikkedarmkanker. Mensen die 400 gram of meer groente en fruit per dag zeiden te eten, blijken minder kans te hebben op het krijgen van dikkedarmkanker dan mensen die 220 gram of minder eten. Dikkedarmkanker is een van de meest voorkomende vormen van kanker. In het verleden werden al positieve effecten gevonden van groente en fruit op de kans op kanker in het hoofd-hals-gebied, de slokdarm en de maag, maar het definitieve bewijs daarvoor is nog niet geleverd.
Publicatiedatum: 17-4-2009
MILAAN – Het eten van verse sinaasappels is gezonder dan het slikken van vitamine C-tabletten. Dat blijkt uit
onderzoek van wetenschappers van de Universiteit in Milaan in Italië.
De onderzoekers onder leiding van Serena Guarnieri ontwierpen een simpele test. Ze deelden proefpersonen in
drie groepen in. De eerste groep kreeg verse sinaasappelsap te drinken, de tweede groep water met een oplossing van vitamine C en de laatste groep kreeg suikerwater te verwerken. Het
sinaasappelsap en het vitaminerijke water bevatten 150 milligram aan vitamine C. Uit bloedonderzoek 3 en 24 uur na het drinken bleken de vitaminewaarden bij de proefpersonen uit de eerste twee
groepen gestegen. Vervolgens werden de bloedmonsters bloot gesteld aan stof die schade aan dna kan veroorzaken.
Zoals verwacht bood het suikerwater geen bescherming tegen deze schadelijke stof, maar ook het vitaminewater had geen invloed. Daarentegen was er aantoonbaar minder schade in de
bloedmonsters van de mensen die sinaasappelsap hadden gedronken. Deskundigen noemen het een belangrijke waarneming. Klaarblijkelijk is niet alleen vitamine C als bescherming van de gezondheid in
mensen van belang maar meerdere componenten in het fruit die elkaar beïnvloeden.
de Telegraaf 05-05-2007: Van onze redactie wetenschap
Een glas sinaasappelsap en daar gaan we weer !
We wisten al dat sinaasappelsap veel vitamine C bevat… Maar viel nog te bewijzen dat al die vitamine C ook rechtstreeks en kwantitatief door het lichaam kon benut worden. Dat is nu ook gebeurd!
Een glas sinaasappelsap levert gemiddeld 100 mg vitamine C, hetzij 85 % van de aanbevolen dagelijkse aanbreng. Maar soms is er wel een verschil tussen wat in het glas zit en wat in het bloed terechtkomt…
Een glas is goed, twee glazen …is nog beter !
Spaanse en Amerikaanse vorsers hebben de biologische beschikbaarheid onderzocht van vitamine C (dat wil zeggen het gedeelte van de ingenomen vitamine C dat werkelijk beschikbaar is voor het
lichaam) in sinaasappelsap en de invloed ervan op de concentraties in het bloed van vitamine C, alsook de antioxiderende kenmerken ervan, via bepaling van een marker van de oxidatie
(8-epi-prostaglandine F2 (8-epi-PGF2)).
Gedurende 14 dagen hebben 6 mannen en 6 vrouwen 500 ml vers geperst sinaasappelsap gedronken wat overeenkomt met een gemiddelde aanbreng van 250 mg vitamine C per dag. Na inname van een enkele
dosis de eerste dag werd het verbruik vervolgens verdeeld tussen twee consumpties, een glas 's morgens en een glas 's avonds. Bloedstalen werden afgenomen om het uur gedurende 6 uren de eerste,
zevende en veertiende dag van het onderzoek.
Een politiek die vruchten afwerpt
In het begin van het onderzoek hadden de vrouwen een betere status van vitamine C dan de mannen (56,4 µmol/l tegenover 44,3 µmol/l), zoals ook al in andere studies werd aangetoond.
Logischerwijze lag ook de oxidatiemarker duidelijk hoger bij de mannen in vergelijking met het zwakke geslacht : 249,6 µmol/l tegenover177 µmol/l.
Vanaf de eerste dag werd het drinken van het sap gevolgd door een significante stijging van de concentratie vitamine C in het bloed na 3 uur bij beide seksen. Die verbetering hield aan gedurende
heel het verloop van het onderzoek en betrof eveneens (nog meer bij rokers) de marker van de celoxidatie zoals aangetoond door de gemiddelde daling met 20 % van het 8-epi-PGF2 in het bloed van de
vrijwilligers.
Is een glas sinaasappelsap goed voor de gezondheid? Het is in ieder geval duidelijk dat dergelijke dagelijkse gewoonte gevoelig het antioxidatief vermogen van het lichaam verhoogt en dat is goed
voor de gezondheid van hart en slagaders en ook bij de strijd tegen kanker.
Nicolas Rousseau
Diëtist voedingsdeskundige
Rijden op sinaasappelsap.
Nieuw leven voor een uitgeperste sinaasappel: Amerikaanse onderzoekers hebben een techniek ontwikkeld om bio-ethanol te verkrijgen uit de pulp van sinaasappels. Het levert schonere brandstof op
en verlost de sinaasappelindustrie van tonnen afval per jaar. De productie van sinaasappelsap levert de industrie jaarlijks tonnen aan afvalpulp op. Al eeuwen wordt deze pulp gedroogd en verkocht
als veevoer. In de jaren negentig liep de vraag hiernaar flink terug. Amerikaanse onderzoekers bedachten een nieuwe bestemming voor de berg afval. De pulp, die vol met suikers zit, is uitermate
geschikt voor de productie van ethanol. Een brandstof die vriendelijker voor het milieu is dan benzine.
Winst
De onderzoekers van het 'Department of Agriculture' in Florida zijn druk aan het experimenteren met de sinaasappelethanol. 'De ethanol levert de sinaasappelbewerkers drie keer zoveel geld op als
veevoer', vertelt Bill Widmer, een chemicus van het departement, in The Guardian. 'Het is een interessant idee', reageert Don Gray van 'Florida's Natural Growers', een Amerikaanse
sinaasappelsapproducent in The St. Petersburgs Times. 'Het ziet ernaar uit dat het ons financieel ook iets oplevert. En we moeten toch van het afval af.'
Uit suikerriet en maïs wordt al ethanol gewonnen. Vroeger was het enzym dat nodig is voor de fermentatie van suikers uit gewassen, veel te duur. Dit is veranderd. Florida heeft vorige maand
boeren opgeroepen meer gewassen voor ethanol te produceren. 'Bedrijven zijn nog wat huiverig om te investeren in biobrandstof', weet Widmer. 'Dat is logisch, want de productie vereist miljoenen
dollars aan investering en er is nog geen 100 procent zekerheid dat het ook voldoende oplevert.'
Spanje
In de Spaanse provincie Valencia heeft men serieuze plannen om op de sinaasappelschillen te gaan rijden. 190.000 hectare land in Valencia is bedekt met citrusbomen Van de 500.000 ton
sinaasappelpulp die er jaarlijks overblijft zou 37 miljoen liter bio-ethanol kunnen worden gemaakt. De vraag naar benzine zou in de regio met 40 procent verminderen, verwachten lokale
bestuurders. Zij denken bovendien dat de productie van het goedkopere bio-ethanol ook nieuwe banen op zou kunnen leveren.